Testować czy nie testować? Odwieczne rozterki nauczyciela

Wiadomo nie od dziś, że egzaminy i testy są integralną częścią procesu nauczania. Pomagają one nauczycielom w ocenie postępów uczniów i wskazują obszary wymagające dalszej pracy z uczniem lub grupą uczniów.

Poniżej omówię rolę egzaminów i testów w procesie nauczania oraz przedstawię korzyści płynące z ich stosowania, nie tylko dla nauczyciela, ale przede wszystkim dla ucznia.

fot. storyset/Freepik

Egzaminy i testy jako narzędzie oceny postępów

Regularne testowanie jest jednym z najważniejszych narzędzi, które pozwala nauczycielom ocenić postępy uczniów. Testy i egzaminy pomagają nauczycielom określić, czy nauczanie jest skuteczne. Dzięki nim nauczyciele uzyskują informację jak dobrze uczniowie przyswoili wiedzę oraz jak sprawnie wykorzystują ją w praktyce.

Egzaminy i testy jako motywator dla uczniów

Osobiście uważam, że oprócz wartości dla nauczyciela, egzaminy i testy mogą również działać jako motywator dla uczniów. Dzięki nim uczniowie mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności, co pozwala na określenie ich osiągnięć. Wynik egzaminu lub testu może stanowić dla ucznia dodatkową motywację do pracy nad swoimi umiejętnościami i wiedzą. Oczywiście jeśli, samo testowanie nie odbywa się w niezdrowej atmosferze stresu i rywalizacji, które mogą wywrzeć na uczniach odwrotny skutek. Jeśli potraktujemy testy jako narzędzie informacji zwrotnej, nasi uczniowie z pewnością podejdą do nich jako do próby weryfikacji swojej wiedzy, a nie jako narzędzia opresji.

Egzaminy i testy jako narzędzie do wykrywania błędów nauczyciela

Dla mnie, testy i krótkie kartkówki to również pomoc w wykryciu własnych błędów w procesie nauczania. Jeśli większość uczniów nie uzyskuje wysokich wyników na egzaminach i testach, może to oznaczać, że moje nauczanie wymaga zmian lub ulepszeń. Co więcej, egzaminy i testy pozwalają nauczycielom na monitorowanie postępów uczniów i określenie, czy wszyscy uczniowie są na właściwej ścieżce rozwoju. Dla mnie to również znak, czy metody, które zastosowałam są skuteczne.

Korzyści płynące z egzaminów i testów

Korzyści płynące z egzaminów i testów są nieocenione; grunt to – tak je „sprzedać”, by uczniowie nie traktowali ich jako zło konieczne, ale raczej jak motywator, zwiększający ich własne zaangażowanie w proces uczenia się. Myślę, że gdy my nauczyciele, sami zadamy sobie pytanie: co tak naprawdę chcę osiągnąć przygotowując test czy kartkówkę dla swoich uczniów, będziemy mieli jasną odpowiedź na inne pytanie. Czy chcę pokazać uczniom przyrost ich wiedzy czy może moją intencją jest złapanie ich na niewiedzy. Jeśli to pierwsze, to testujmy do woli, jeśli to drugie, to chyba powinniśmy zrewidować swoje narzędzia sprawdzania wiedzy. Warto bowiem pamiętać, że egzaminy i testy nie powinny być jedynym sposobem oceny postępów ucznia.